دسته‌بندی نشده

معرفی بهترین کتاب برای تربیت فرزند

پدر و مادر شدن پر است از چالش‌های ریز و درشت. با ورودِ بچه زندگی کاملا تغییر می‌کند و زیر و رو می‌شود. عضو جدیدی به خانواده اضافه شده است که تقریبا هیچ چیز درباره‌‌اش نمی‌دانیم و او هم کاملا با این دنیا بیگانه است. در این روزها از هر راهنمایی استقبال می‌کنیم. کتاب‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به ما در این روزها کمک کنند. اگر فرصت می‌کنید در زمان‌های کمی که میان گریه، تغذیه و عوض کردن پوشک، کتابی ورق بزنید، ما در اینجا چند پیشنهاد برایتان درباره روش‌های تربیت فرزند داریم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « معرفی کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان» را هم بخوانید. همچنین اگر به دنبال کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان خودتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های زیر را هم مطالعه کنید:

کتاب‌هایی برای بچه‌های ۱۲ تا ۱۴ ساله
کتاب‌هایی برای بچه‌های ۱۴ تا ۱۶ ساله

کتاب‌هایی درباره‌ی الفبای بچه‌داری

این دسته از کتاب‌ها درباره‌ی همه‌ی موضوعاتی صحبت می‌کنند که برای بزرگ کردن کودک، دانستن‌شان لازم است. اینکه کودک در هر ماه چه تغییراتی می‌کند و برای کمک کردن به او چه کارهایی باید انجام دهیم. اگر به راهنمایی‌هایی در زمینه‌ی تغذیه، خواب یا آروغ زدن نیاز دارید سراغ این دسته از کتاب‌ها بروید.

شادترین کودک محله

شادترین کودک محلهدانلود کتاب

هیچ چیز کاملاً شبیه کار مراقبتی دکتر کارپ درباره جیغ کشیدن کودکان شگفت انگیز نیست. او متخصص اطفال نیست بلکه او یک جادو گر است. آیا از گریه‌های گوش خراش فرزند خود در نیمه‌های شب، آن هم درست هنگامی که صبح زود قرار کاری مهمی دارید به تنگ آمده‌اید؟ آیا نمی‌توانید کودک خود را آرام کنید؟ پس کتاب فوق‌العاده‌ی شادترین بچه محله را بخوانید. این کتاب با ارائه توصیه‌ها و اطلاعات مربوط به مراقبت از نوزادان به شما کمک می‌کند تا فرزند دلبند خود را به خوابی شیرین و سرشار از آرامش دعوت کنید.

همه‌ کودکان گریه می‌کنند، اما بیشتر مادرها و پدرهای کم تجربه، مهارت کمتری برای آرام کردن آن‌ها دارند؛ چرا که متأسفانه اغلب آثار راهنمای والدین مانند کتاب‌های آشپزی ناقص هستند. آن‌ها قنداق کردن، تکان دادن و موارد مشابه را توصیه می‌کنند، اما دقیقاً آموزش نمی‌دهند که چگونه هر کدام را انجام دهید یا چگونه آن‌ها را با هم ترکیب کنید. کتاب شادترین کودک محله بهترین راه حل را به شما می‌دهد.

اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاد

اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاددانلود کتاب

پیش از تولد کودک فکر می‌کنیم روز تولد، پایان دوران سخت بارداری و موعد وصال است. دریغ از اینکه در واقع یک شروع جدید برای زندگی و روزهای سخت پیش رو است. بعد از تولد با هزاران سوال و هزاران جواب متنوع روبرو می‌شویم. چطور به کودک شیر بدهیم؟ از کجا بفهمیم سیر شده است؟ چطور آروغش را بگیریم؟ اگر زیادی شیر خورد چه کار کنیم؟ اگر کم شیر خورد چه؟ اگر اصلا نمی‌خوابد چه کنم؟ زیادی خوابیده است و نگران هستم!

کتاب «اولین سال تولد کودک به زبان آدمیزاد» مجموعه‌ی کاملی است که پاسخ خیلی از این سوال‌ها را در آن پیدا می‌کنید و بهتر از آن، درباره‌ی خیلی از موضوعاتی که نسبت به آن آگاه نیستید، اطلاعاتی به دست می‌آورید. هر فصلِ کتاب به یکی از ماه‌های تولد کودک تا یک سالگی اختصاص داده شده است. در هر فصل می‌توانید با تحولات کودک در آن ماه، نیازهای او و انتخاب‌هایی که برای کمک به او در اختیار دارید، آشنا شوید.

 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی لالایی‌هایی برای آرامش کودکان» را هم بخوانید.

کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودکان (بارداری تا سه سالگی)

کلیدهای تعلیم و تربیت کودکاندانلود کتاب

اگر به دنبال کتابی می‌گردید که مختصر و مفید اما به روز باشد کتاب «کلیدهای طلایی تعلیم و تربیت کودکان (بارداری تا سه سالگی)» انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این کتاب هم مانند کتاب قبلی یک دایره‌المعارف کامل است که مبنای آن حفظ سلامت روانی فرزند است. موضوع‌های کتاب در سرفصل‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند و نیازی نیست تمام آن را بخوانید. فقط به سراغ سرفصلی بروید که نیازش دارید. در این کتاب می‌توانید چیزهای مفیدی درباره‌ی شیر خوردن، خوابیدن، حمام بردن، استفاده از پستانک، بیماری‌های نوزاد، دلایل گریه و ویژگی‌های هر مرحله از رشد او پیدا کنید.

 

مغز کودک من، از بارداری تا یک سالگی

مغز کودک مندانلود کتاب

وقتی کودک به دنیا می‌آید مغزش یک سوم مغز ماست. در روزها و ماه‌های اول زندگی‌اش انرژی زیادی صرف رشد مغزش می‌کند. کتاب «مغز کودک من، از بارداری تا یک سالگی» به تغییر و تحولات مغز از زمان تشکیل نطفه تا یک سالگی می‌پردازد. در این کتاب روش‌هایی معرفی شده‌اند که به کمک آنها می‌توانید به رشد بهتر مغز کودکتان کمک کنید. این روش‌ها شامل خورد و خوراک مادر و کودک و انجام بازی‌های مختلف است.

 

کتاب‌هایی درباره‌ی مهارت‌ها و فعالیت‌های نوزاد

بعد از عبور کردن از اولین روزها و عادت کردن به چالش‌های رنگارنگ نگهداری از کودک، فرصتی پیدا می‌کنید تا به فعالیت‌های دیگری که می‌توانید با کودکتان داشته باشید فکر کنید. در روزهای اول، زمان بیداری و هوشیاری کودک بسیار کوتاه است و همین فرصت، غنیمتی است که انواع و اقسام فعالیت‌های مختلف را با هم تجربه کنید.

مهارت‌های اولیه نوزاد

مهارت‌های اولیه نوزاددانلود کتاب

مهم‌ترین چیزی که کودک بعد از شیر خوردن و آروغ زدن و عوض کردن پوشک نیاز دارد، بازی است. کتاب «مهارت‌های اولیه نوزاد» تعداد زیادی از بازی‌های متنوع را به تفکیک ماه‌های رشد کودک معرفی کرده است. بازی‌های ساده‌ای که هم به رشد جنبه‌های مختلفِ نوزاد کمک می‌کنند و هم ساده هستند و نیاز به ابزار خاصی ندارند. متن کتاب کوتاه است و می‌توانید هر ماه با صرف وقت اندک بازی‌های آن ماه را مرور کنید.

 

ماساژ کودک به زبان آدمیزاد

ماساژ کودک به زبان آدمیزاددانلود کتاب

اگر کودکتان فرصتی برایتان باقی گذاشت می‌توانید سراغ کتاب «ماساژ کودک به زبان آدمیزاد» بروید. در این کتاب هر چیزی که لازم دارید درباره‌ی ماساژ بدانید را پیدا خواهید کرد. از فواید و دلایل پزشکی گرفته تا روش‌ها و تکنیک‌های مختلف ماساژ.

 

کلید‌های رفتار با کودک دو ساله

کلیدهای رفتار با کودک دو سالهدانلود کتاب

دو سالگی سن حساسی است. سنی که در آن بچه‌ها روند تعامل با محیطشان سیر صعودی می‌گیرد و کم کم یاد می‌گیرند حرف بزنند، راه بروند و در مسیر استقلال قدم بردارند و بخشی از نیازهایشان را خودشان بر طرف کنند. برای همین سیاست‌های تربیتی ما در این سال‌ها مهم است و باید بر اساس اصول طوری فرزندمان را تربیت کنیم که بتواند راحت‌تر وارد اجتماع شود. در این کتاب توضیح داده شده که در این بازه سنی نیازهای کودک چیست و چگونه باید با او رفتار کنیم. در این کتاب علاوه بر نیازهای روحی، به نیازهای جسمی کودک هم اشاره شده و روش‌های بر طرف کردن این نیازهای جسمی هم توضیح داده شده است.

 

پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر این کتاب، بقیه کتاب‌های مجموعه تربیت کودک و نوجوان انتشارات صابرین را هم از طریق لینک زیر ببینید.

مجموعه کلیدهای تربیت کودک و نوجوان

کتاب‌هایی برای پدر و مادرها

فرزند با وارد شدنش به زندگی سیلی از احساسات و تجربه‌های جدید را برای پدر و مادر به ارمغان می‌آورد. خیلی وقت‌ها در مواجهه با این حجم از تجربه‌های تازه درمانده می‌شویم و با خود فکر می‌کنیم چرا قبلا کسی درباره‌ی این موضوعات با ما صحبت نکرده بود. گاهی به نظر می‌رسد حس‌ها و تجربه‌هایی را پشت سر می‌گذاریم که هیچ کس دیگر تجربه‌شان نکرده است. در کنارِ نگهداری از کودک باید با خودِ جدیدمان هم مواجه شویم. تجربه‌های جدیدمان را ببینیم و احساس‌مان را بپذیریم. گاهی تغییرات زندگی جدید خسته‌مان می‌کند و از شدت تنوع پیشنهادها و روش‌های تربیت فرزند، نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

کتاب هایی برای تقویت هوش کودک

 در ۶ دقیقه بخوانید

هفته‌ی چهل و چند؛ بیست روایت از مادری در همین روزها

هفته چهل و چنددانلود کتاب

کتاب «هفته‌ی چهل و چند» بیست روایت از مادری در همین روزهاست. مادرهایی که بعضا شبیه خودمان هستند و روایت خودشان را از بچه‌داری نوشته‌اند. با بعضی از آنها همذات پنداری می‌کنیم و روایت بعضی دیگر برایمان جدید و جالب است. خواندن این کتاب جنبه‌هایی از فرزندپروری را نشانمان می‌دهد که کمتر با آن آشنا بودیم و باعث می‌شود کمتر در این دنیای جدید احساس تنهایی کنیم.

 

بچه‌داری  و تربیت فرزند تجربه‌ای از تلخ و شیرین و سخت و آسان در کنار هم است. گاهی فرسوده می‌شویم و گاهی از شدت شعف دست از پا نمی‌شناسیم. شاید بیشتر اوقات مشغول باشیم و حتی زمانی برای پرداختن به ساده‌ترین نیازهای اولیه‌ی خودمان نداشته باشیم. در چنین موقعیتی خواندن کتاب شاید به نظر غیر ممکن برسد. به محض پیدا شدن اولین فرصت، هزاران کار انجام نشده هستند که منتظرمان هستند. اما گاهی که کودکمان اجازه داد و حال و حوصله‌ی کارهای هر روزه‌مان را نداشتیم می‌توانیم یکی از این کتاب‌ها را برداریم و ورقی بزنیم. شاید خواندن این کتاب‌ها خستگی‌مان را در کند و حال دلمان را بهتر کند و انرژی دوباره‌ای برای مواجهه با چالش‌ها و روزهای جدیدِ پیش رو به ما ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید